رتبه بندی معلمان | معلمان بخوانند

خبر جدید از رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان و توضیحات وزیر آموزش و پرورش

شیوه اجرا رتبه بندی معلمان تعیین شد | رتبه بندی معلمان و روند پرداخت معوقات

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان، درباره زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات ناشی از اجرای این قانون گفت: طبق قانون رتبه‌بندی باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود که ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای آن در سال جاری درنظر گرفته شده است. طبق وعده رئیس سازمان برنامه‌وبودجه پس از صدور احکام، پرداخت معوقات بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۲۱۸۴

رتبه بندی معلمان کش و قوس های عجیبی را در دستگاه قانون گذاری کشور طی کرد. مسئله رتبه بندی معلمان از دغدغه های اصلی قشر فرهنگی جامعه بود. سرانجام طرح رتبه بندی معلمان تصویب شد. اما تصویب رتبه بندی معلمان پایان اما و اگر های این طرح نبود. حالا سوال اینجاست رتبه بندی معلمان چه زمانی اجرا می شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه خبر سیما، جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعلام و اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه در روز سه‌شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل می‌شود و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

وی افزود: در تبصره ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی ملزم شدیم شیوه‌نامه‌ای را برای فرایند اجرای آیین‌نامه با همکاری سازمان امور استخدامی و برنامه‌وبودجه تدوین کنیم که آن را هم سریع انجام می‌دهیم و برخی تکالیف دیگر، چون از قبل در دست بررسی بود، تهیه شده تا سریعا آماده اجرا شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی از زمان تصویب سند تحول بنیادین به‌عنوان یکی از ارکان کیفیت‌بخشی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مطرح بوده است گفت: درنهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه‌بندی قرار گرفت و اکنون فرایند‌های مربوط طی شده است و ضمن ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، به‌طور طبیعی کمکی هم به بهبود معیشت معلمان خواهد بود.

نوری درباره تغییرات آیین‌نامه فعلی نسبت به طرح اولیه و برخی نارضایتی‌های جامعه فرهنگیان نسبت به نسخه‌های اولیه آیین نامه گفت: جمعیت ذی‌نفع رتبه‌بندی تقریباً ۸۰۰ هزار نفر هستند و اینکه بگوییم همه را قانع می‌کند، خیر. اما می‌توانیم بگوییم که رتبه‌بندی شروع شده است تا به هدف ارتقای کیفیت برسیم و درنهایت رتبه‌بندی به سمت هدف نهایی‌اش پیش خواهد رفت.

وی افزود: اختلاف ماهوی بین آیین‌نامه پیشنهادی ما با آیین‌نامه فعلی ابلاغی وجود ندارد، اما برخی جزئیات دقیق مشخص شده‌اند، مثلاً قید شده که چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نیستند که کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های مازاد یا در اختیار مدرسه و... از این جمله‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کسانی که قبل از تاریخ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند اظهار کرد: رتبه‌بندی ویژه معلمان شاغل است. ما با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه‌بندی می‌رویم. رتبه‌بندی شامل نیرو‌های اداری نمی‌شود و اگر آن‌ها واجد شرایط معلمی شوند و کار معلمی انجام دهند شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما دیگر نمی‌توانند به اداره برگردند که البته برگشتن آن‌ها به بخش آموزش بر اساس نیازی است که ما داریم.

اعلام مشمولان، امتیازات و میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی معلمان

نوری در پاسخ به اینکه اگر چرا معلمانی که در ارزیابی رتبه لازم را کسب نکنند، تنزل درجه پیدا می‌کنند؟ گفت: براساس پیش بینی قانونگزار ارزیابی معلمان هر سه سال، یک بار باید انجام شود. اگر معلمان در دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی را کسب کنند در فرایند اداری قرار می‌گیرند. کسی که معلم است باید مؤلفه‌های چهارگانه شایستگی‌های معلمی را در طول زمان کسب کند و آن‌ها را به ظهور و بروز برساند تا بتواند متربی را هدایت کند و اگر نتوانست باید برود و در مجموعه اداری کار کند و دیگر به‌عنوان معلم نمی‌تواند ادامه خدمت بدهد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: معلم باید همواره خودش را آماده نگه دارد که البته عموماً همین‌گونه هستند. یکی از شایستگی‌ها که از آن غفلت شده شایستگی‌های عمومی است. منظور شایستگی‌های فردی مبتنی بر باورها، اعتقادات و انگیزه‌هاست و همین‌هاست که شایستگی‌های بعدی را می‌سازد. این موارد توسط ارزیاب‌های حرفه‌ای و متخصص ما سنجیده می‌شوند. ویژگی‌هایی برای ارزیابان مشخص شده است که یکی از آن‌ها مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس به بالاست.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی، کلیات را مطرح کرده و در تدوین شیوه‌نامه، جزئیات بیشتری مشخص شده است گفت: امتیازات به سمت کار‌های پژوهشی کیفی معلمی مانند اقدام پژوهی رفته است و به سمت مدرک‌گرایی و ... نرفته است. رتبه‌بندی آمده است تا چرخش نظام آموزش‌وپرورش عمومی از نظام تک ساحتی به سمت نظام شش ساحتی را آغاز کند.

نوری درباره اینکه اگر معلمی کف امتیاز را کسب نکند چه می‌شود؟ گفت: این را قانونگزار پیش‌بینی کرده است و اعلام شده اگر هرکدام از همکاران فرهنگی کف امتیاز را کسب نکنند و احراز رتبه نکنند از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردارند، ولی یک سال برای کسب رتبه به آن‌ها مهلت داده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان نیز گفت: کسانی که جدیدالاستخدام هستند تبدیل وضعیتشان منوط به کسب رتبه "مربی" است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند تبدیل وضعیت می‌شوند. البته در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات وجود دارد گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابی‌شوندگان و ارزیابی‌کنندگان رخ‌داده باشد در آیین‌نامه به محرومیت‌های آن‌ها اشاره شده است تا همه به‌طور دقیق به تکالیف خود عمل کنند.

نوری درباره اساس انتخاب هیئت‌های ممیزه گفت: در قانون تعداد هیئت‌های ممیزه تعریف شده است که افرادی از کادر اداری، کارمندان ستادی، نماینده معلمان و رئیس دانشگاه حضور دارند و البته لایه‌بندی هم شده است و به عنوان مثال امتیاز رتبه‌ای، چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آیین نامه طوری دیده‌شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون، اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیده شده و در جدول ۹ قانون بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است. پس از صدور احکام، بخشی از معوقات، اسناد دیون خواهد شد. طبق قول رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با صدور احکام، پرداخت‌ها بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای رسیدن به اهداف رتبه‌بندی، سقف زمانی مشخص شده است؟ عنوان کرد: در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که وزارتخانه باید بعد از دو سال اجرا، گزارشی را از تأثیر رتبه‌بندی بر نظام تعلیم و تربیت آماده و به هیئت‌وزیران ارائه کند.

نوری با بیان اینکه این انتظار وجود داشت که رتبه بندی سریع‌تر اجرا شود گفت:، اما باید هم سریع و هم دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام می‌گذاریم، اما موارد این‌چنینی زمان‌بر هستند. به‌عنوان‌مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶ تصویب شد، اما سال ۸۸ اجرا شد، اما دولت رتبه‌بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن‌هم تأمین شد؛ باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آیین نامه اجرایی رتبه بندی ویرایش ۲۶ گانه داشت و حذف و اضافه‌ای داشت. ندیده ام روی آیین نامه‌های قوانین دیگر به این اندازه کار شده باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دوم سخنانش، درباره ثبت‌نام مدارس و مشکلاتی که والدین دارند سخن گفت و اظهار کرد: در سال‌های قبل سامانه‌های خوبی داشتیم، ولی این‌ها را در دوسال قبل، کنار گذاشته بودند که مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده بود که امسال اصلاح را انجام داده بودیم.

وی افزود: ثبت نام میان پایه‌ها خود به خود توسط مدارس انجام می‌شود، مگر بخواهند پرونده را به مدرسه دیگری منتقل کنند که آن هم باید الکترونیکی انجام شود. نیازی به اخذ مدارک نیست و مدارک هویتی فقط در پایه اول نیاز است. گرایش به مدارس دولتی زیادش شده، اما در برخی مناطق مدرسه دولتی کم داریم مخصوصا در شمال و مرکز تهران و باید املاکی از ما که به عنوان مثال در دست مدارس غیردولتی است به مدارس عادی تبدیل وضعیت شوند.

نوری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد محدوده بندی مدارس قدیمی شده است گفت: محدوده بندی از قبل با همکاری شهرداری تعیین شده است. تلاش ما بر این بوده که مشکلات را حل کنیم. گروهی را از ارزیابی عملکرد تعیین می‌کنیم که مشکلات مردم را حل کنند. مردم به ستاد‌های نظارت ثبت نام تهران مراجعه کنند و از مدیرکل شهرتهران نیز می‌خواهم این موضوع را در دستورکار قرار دهند تا شرط محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام، اسباب زحمت بیشتر برای مردم نشود.
 
رتبه بندی معلمان

احتمال ابلاغ قانون رتبه بندی معلمان تا 48 ساعت آینده

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رفع گره قانون رتبه‌ بندی معلمان خبر داد و گفت: آیین‌نامه منطبق با نظر مجلس و آموزش‌وپرورش تدوین و جهت ابلاغ به دفتر معاونت اول رییس جمهور ارسال شده است و امیدواریم آقای مخبر ظرف ۴۸ ساعت آتی آن را ابلاغ کنند.

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از برطرف شدن مشکل قانون رتبه‌ بندی معلمان خبر داد.علیرضا منادی افزود: با اینکه قرار بود آیین‌نامه توسط آموزش‌وپرورش تدوین شود، در کمیسیون هیات دولت خلاف آن عمل کردند و از صاحب نظران وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان قانونی ناظر در کمیسیون دعوت نکردند و در آیین‌نامه نیز با اقداماتی همچون محدودسازی مشمولین، برگزاری آزمون و ارزیابی رتبه‌بندی توسط کارشناسان خارج از آموزش‌ و پرورش، آن را به بیراهه بردند، اما با ایستادگی مجلس و وزارت، این ایرادات رفع شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس وضع قانون رتبه‌ بندی معلمان را حاصل تلاش‌های بی‌وقفه مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خواند و اظهار امیدواری کرد قانون رتبه‌بندی معلمان، عامل رقابت برای ارتقاء کیفیت تدریس و ارتقاء شأن و منزلت معلمان باشد و رضایت قشر فرهیخته را که نقش اصلی را در تربیت نسل آینده دارند جلب کند.

وی اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای این قانون بود که برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان آن در مجلس تصویب شد و مابقی مسایل مالی‌اش نیز پیش بینی شده است و در ادامه اجرا می‌شود.

منادی افزود: ما در برابر اقدامات ناصواب ایستادیم و گفتیم اگر آیین‌نامه قانون رتبه‌ بندی معلمان مغایر با خواست مجلس و مصوبه‌اش باشد در کمیسیون تطبیق آن را رد می‌کنیم و همین امر در اصلاح ایرادت نقش اساسی داشت.

وی گفت: خدمات فراموش نشدنی معلمان در ایام کرونا هیچ وقت از اذهان عموم ایرانیان زایل نخواهدشد و ما آبادی معلم را عنصر اصلی آبادی ایران میدانیم.

لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.

اجرای رتبه‌ بندی معلمان در مهلت مقرر قانونی 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تصویب کلیات آیین نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت خبر داد و گفت: احراز رتبه صرفا بر اساس شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه و بدون انجام آزمون انجام می‌شود.

صادق ستاری‌‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: الحمدالله در جلسه هیات وزیران با حمایت از رئیس‌جمهور، آیین نامه رتبه‌بندی معلمان که یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت مردمی بود، به تصویب رسید و فرایند اجرای آیین نامه بلافاصله پس از ابلاغ رئیس‌جمهور، در مهلت مقرر قانونی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: با موافقت هیات وزیران، ارزشیابی و ارزیابی برای احراز رتبه‌ها صرفا بر اساس شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی، و تجربه مبتنی بر مستندات مربوط (بدون انجام آزمون) توسط وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های هیات ممیزه که در قانون پیش‌بینی شده، انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها